Program Çıktıları

Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisat Bölümü olarak, öğrencilerimizi küresel ekonominin dinamik ve karmaşık yapısını anlamaya, analiz etmeye ve yorumlamaya yetkin bireyler olarak yetiştirmeyi hedefliyoruz. Bu doğrultuda tasarladığımız lisans programımız, mezunlarımızın sadece akademik bilgiyle donanmalarını değil, aynı zamanda iş hayatında ve sosyal yaşamda başarılı olmalarını sağlayacak bilgi, beceri ve yetkinlikleri kazanmalarını amaçlamaktadır.

Aşağıda listelenen "Program Çıktıları", İktisat Bölümü'nden mezun olan her öğrencimizin kazanacağı temel bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade etmektedir. Bu çıktılar, ders içeriklerimizden öğrenci projelerine, staj imkanlarından sosyal etkinliklere kadar tüm eğitim-öğretim faaliyetlerimizin temelini oluşturmaktadır. Program çıktılarımız, ulusal ve uluslararası standartlar ile Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) göz önünde bulundurularak hazırlanmış olup, mezunlarımızın iş gücü piyasasında rekabetçi olmalarını ve hayat boyu öğrenme süreçlerine aktif katılımlarını desteklemektedir.

Programımız, öğrencilerimizin sadece ekonomik teorileri öğrenmekle kalmayıp, aynı zamanda bu teorileri gerçek dünya problemlerine uygulayabilen, veri analizi yapabilen, etik değerlere bağlı, sorumluluk sahibi ve değişime açık bireyler olmalarını sağlamayı hedeflemektedir. Bu çıktılar, eğitim kalitemizin bir göstergesi olmasının yanı sıra, öğrencilerimizin gelecekteki kariyer planlamalarına da ışık tutmaktadır.




Sınıflandırılmış

BİLGİ

:: Kuramsal-Olgusal
  • TYYC-1 - Farklı iktisadi düşünce sistemlerini bilen ve bu sistemleri sorgulayabilme
  • TYYC-2 - İktisadi olayları sosyolojik nedenleri ile açıklayabilme
  • TYYC-3 - İktisat politikalarını yorumlayabilen ve dünya ekonomisindeki gelişmeleri izleyip, değerlendirebilme
  • TYYC-4 - Türkiye ekonomisinin tarihi ve bugünü hakkında bilgiye sahip olabilme
  • TYYC-5 - Ekonomik büyüme, kalkınma, para ve finans teorilerini bilebilme
  • TYYC-6 - Devlet, firma ve tüketici gibi iktisadi aktörlerin karar verme süreçlerini ve bu karar birimleri arasındaki etkileşimleri bilebilme
  • TYYC-7 - İktisadi kavramların yabancı dilde karşılıklarını bilen ve iktisadi olayları bir yabancı dilde izleyebilme
  • TYYC-8 - Türkçe’yi akademik ve meslek hayatında düzgün kullanabilme
  • TYYC-12 - İktisadi analiz için gerekli matematik, işletme, maliye, muhasebe, istatistik, hukuk gibi diğer disiplinlere ait temel kavramlara hakim olabilme ve disiplinlerarası çalışabilme
  • TYYC-13 - Veri yorumlayabilen ve bilimsel araştırma yapabilme

 

BECERİLER
:: Bilişsel-Uygulamalı
  • TYYC-2 - İktisadi olayları sosyolojik nedenleri ile açıklayabilme
  • TYYC-11 - Kendi başına ve grup içinde çalışabilen, inisiyatif alabilen ve üstlendiği sorumluluğu yerine getirebilme
  • TYYC-12 - İktisadi analiz için gerekli matematik, işletme, maliye, muhasebe, istatistik, hukuk gibi diğer disiplinlere ait temel kavramlara hakim olabilme ve disiplinlerarası çalışabilme
  • TYYC-13 - Veri yorumlayabilen ve bilimsel araştırma yapabilme

 

YETKİNLİKLER
:: Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
  • TYYC-11 - Kendi başına ve grup içinde çalışabilen, inisiyatif alabilen ve üstlendiği sorumluluğu yerine getirebilme
  • TYYC-13 - Veri yorumlayabilen ve bilimsel araştırma yapabilme
  • TYYC-14 - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket edebilme
  • TYYC-15 - İktisadi ve sosyal sorunları çözebilecek politika önerebilme

:: Öğrenme Yetkinliği

  • TYYC-1 - Farklı iktisadi düşünce sistemlerini bilen ve bu sistemleri sorgulayabilme
  • TYYC-13 - Veri yorumlayabilen ve bilimsel araştırma yapabilme
  • TYYC-15 - İktisadi ve sosyal sorunları çözebilecek politika önerebilme

:: İletişim ve Sosyal Yetkinlik

  • TYYC-7 - İktisadi kavramların yabancı dilde karşılıklarını bilen ve iktisadi olayları bir yabancı dilde izleyebilme
  • TYYC-8 - Türkçe’yi akademik ve meslek hayatında düzgün kullanabilme
  • TYYC-11 - Kendi başına ve grup içinde çalışabilen, inisiyatif alabilen ve üstlendiği sorumluluğu yerine getirebilme

:: Alana Özgü Yetkinlik

  • TYYC-4 - Türkiye ekonomisinin tarihi ve bugünü hakkında bilgiye sahip olabilme
  • TYYC-5 - Ekonomik büyüme, kalkınma, para ve finans teorilerini bilebilme

Sıralı
  • 1 Farklı iktisadi düşünce sistemlerini bilen ve bu sistemleri sorgulayabilme
  • 2 İktisadi olayları sosyolojik nedenleri ile açıklayabilme
  • 3 İktisat politikalarını yorumlayabilen ve dünya ekonomisindeki gelişmeleri izleyip, değerlendirebilme
  • 4 Türkiye ekonomisinin tarihi ve bugünü hakkında bilgiye sahip olabilme
  • 5 Ekonomik büyüme, kalkınma, para ve finans teorilerini bilebilme
  • 6 Devlet, firma ve tüketici gibi iktisadi aktörlerin karar verme süreçlerini ve bu karar birimleri arasındaki etkileşimleri bilebilme
  • 7 İktisadi kavramların yabancı dilde karşılıklarını bilen ve iktisadi olayları bir yabancı dilde izleyebilme
  • 8 Türkçe’yi akademik ve meslek hayatında düzgün kullanabilme
  • 11 Kendi başına ve grup içinde çalışabilen, inisiyatif alabilen ve üstlendiği sorumluluğu yerine getirebilme
  • 12 İktisadi analiz için gerekli matematik, işletme, maliye, muhasebe, istatistik, hukuk gibi diğer disiplinlere ait temel kavramlara hakim olabilme ve disiplinlerarası çalışabilme
  • 13 Veri yorumlayabilen ve bilimsel araştırma yapabilme
  • 14 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket edebilme
  • 15 İktisadi ve sosyal sorunları çözebilecek politika önerebilme


Düzey / Alan / Program

BİLGİ

:: Kuramsal-Olgusal

TYYÇ 6. Düzey(Lisans) Düzey Tanımlayıcıları
  • 1 - Alanındaki güncel  bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
TYYÇ Temel Alan Tanımlayıcıları (31-Sosyal ve Davranış Bilimleri)
  • 1 - Alanla ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir.
  • 2 - Sosyal ve Davranış Bilimlerinde temel kavramları kavrayabilme, kavramlar arası ilişkilere hakimdir.
  • 3 - İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.
  • 4 - Toplumlarının yaşadığı dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir.
  • 5 - Sosyal Araştırma ve Planlama bilgisine sahiptir
  • 6 - İleri düzeyde veri işleyerek bilgi elde edebilmek için gerekli bilgilere kuramsal ve uygulama düzeyinde sahiptir.
 
BECERİLER
:: Bilişsel-Uygulamalı

TYYÇ 6. Düzey(Lisans) Düzey Tanımlayıcıları
  • 1 - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
  • 2 - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
TYYÇ Temel Alan Tanımlayıcıları (31-Sosyal ve Davranış Bilimleri)
  • 1 - Alanla ilgili kuramsal bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisine sahiptir.
  • 2 - Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır.
  • 3 - Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir.
  • 4 - Karar alma, kararı uygulama ve davranış haline getirmede alana ilişkin sahip olunan bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
  • 5 - Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir.
 
YETKİNLİKLER
:: Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

TYYÇ 6. Düzey(Lisans) Düzey Tanımlayıcıları
  • 1 - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı  bağımsız olarak yürütebilme.
  • 2 - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
  • 3 - Sorumluluğu altında çalışanların  bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
TYYÇ Temel Alan Tanımlayıcıları (31-Sosyal ve Davranış Bilimleri)
  • 1 - Üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme bilincine sahiptir.
  • 2 - Alanla ilgili bir meseleyi gerek ekip olarak gerekse de kendi başına bağımsız bir şekilde çözer.
  • 3 - Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır.
  • 4 - Alanı ve ilgili alt dallarda yapılacak çok üyeli grup araştırmalarının süreçlerini ve zamanlamasını planlar, planlanmış görevleri istenildiği ölçüde ve zamanında yerine getirir.
  • 5 - Toplumsal hayatın gerekleri doğrultusunda davranır, tutum ve tavırlarıyla topluma örnek olur.
:: Öğrenme Yetkinliği

TYYÇ 6. Düzey(Lisans) Düzey Tanımlayıcıları
  • 1 - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
  • 2 - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
  • 3 - Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
TYYÇ Temel Alan Tanımlayıcıları (31-Sosyal ve Davranış Bilimleri)
  • 1 - Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden ? sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.
  • 2 - Neyi nasıl öğreneceğini bilir.
  • 3 - Alanla ilgili bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit eder.
  • 4 - Alanla ilgili ilgi ve isteği sürekli canlı tutabilecek seviyede olduğunu gösterir.
  • 5 - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
  • 6 - Bilgiyi paylaşma ve birlikte öğrenme yetkinliğine sahiptir.
  • 7 - Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır.
:: İletişim ve Sosyal Yetkinlik

TYYÇ 6. Düzey(Lisans) Düzey Tanımlayıcıları
  • 1 - Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
  • 2 - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
  • 3 - Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
  • 4 - Bir yabancı dili  en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
  • 5 - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
TYYÇ Temel Alan Tanımlayıcıları (31-Sosyal ve Davranış Bilimleri)
  • 1 - Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarır.
  • 2 - Öğrenim sürecinde elde ettiği verileri iş yaşamında değerlendirir ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
  • 3 - İş yaşamına dahil olduğunda kuramsal altyapı ve kavramsal zenginliğinin yarattığı farklılığı bireysel kariyerine yansıtır.
  • 4 - Uzmanlık bilgisini, toplumsal sorumluluk bilinciyle kullanır.
  • 5 - Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.
  • 6 - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • 7 - Alanının gerektirdiği ölçüde Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
:: Alana Özgü Yetkinlik

TYYÇ 6. Düzey(Lisans) Düzey Tanımlayıcıları
  • 1 - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması,  uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
  • 2 - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile  çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
TYYÇ Temel Alan Tanımlayıcıları (31-Sosyal ve Davranış Bilimleri)
  • 1 - Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.
  • 2 - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
  • 3 - Değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir.
  • 4 - Sosyal ve davranışsal olgulara dair görüşlerini alanın sağladığı yöntem ve bilgi kümesini kullanarak geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibidir.